کاربرد های مورد پشتیبانی با ADS-B  :

ترجمه و تنظيم : لطيف جمشيدزاده كارشناس توجيه خلبان از فرودگاه اردبيل .

شبکه اطلاعات ADS-B  تعدادی از کاربردهای زمینی و هوایی را پشتیبانی میکند که هر کاربردی  دارای جنبه های عملیاتی ؛محاسبه عددی ؛دستورالعملها ؛ استانداردها و دوره های آموزشی كاربران مختص به خود را دارد.

نمایشگر اطلاعات ترافیکی کابین هواپیما (CDTI)  :

نمایشگر اطلاعات ترافیکی کابین هواپیما (CDTI)  یک نمایشگر کلی است که اطلاعات نظارتی در مورد سایر هواپیماها شامل موقعیت  آنها را به خدمه پرواز ارائه میدهد. اطلاعات ترافیکی برای CDTI   از یک یا چند منبع شامل ADS-B  ؛ TCAS  و TIS-B  بدست می آید.ارسال پیام های مستقیم هوا به هوایADS-B  نمایش نزدیکی (PROXIMATE)  هواپیما روی CDTI  را پشتیبانی می کند .

وظیفه CDTI  علاوه بر نمایش ترافیک بر پایه گزارشات ADS-B  ؛ نمايش موارد ديگری از قبيل شرایط هوای حاضر ؛ عوارض زمینی ؛ ساختار فضای هوایی ؛موانع؛ جزئیات نقشه های فرودگاهی و سایر اطلاعات مرتبط به حالت خاص پرواز نیز می باشد .

اجتناب از برخورد هوایی (Airborne collision avoidance  ):

ADS-B  بعنوان یک تکنولوژی با ارزش برای افزایش عملیات سیستم اجتناب از برخورد (ACAS)  در نظر گرفته شده است. تلفیق ADS-B  فواید زیر را ارائه میدهد:

  • کاهش تعداد باز پرسی مورد نیاز ACAS  ؛بنابر این در فضاهای با تراکم ترافیکی بالامیزان بازدهی افزایش مییابد.
  • کاهش ميزان آژير غیر ضروری بوسیله تلفیق بردار وضعیت؛قصد هواپیما و سایر اطلاعات ADS-B  
  • استفاده از نمایشگر ADS-B  به عنوان نمایشگر CDTI  ؛ارائه دهنده  معرف مثبت ترافیک.
  • افزايش اعلان اجتناب از برخورد زیر1000ft)  )1000 پا ارتفاع از زمین و تعیین تداخل در باند .

در نهايت ؛ وظایف ACAS  میتواند بر پایه انحصاری ADS-B  بدون درخواست فعال شدن بازپرسی از ترانسپوندرهای سایر هواپیماها ارائه شود.

سایر کابردها:

سایر کاربردهایی که بوسيله ADS-B می تواند مفید باشد عبارتند از:

  • توسعه و ارتقا عمليات جستجو و نجات ( Search and Rescue ).
  • بهبود  دنبال نمودن پرواز.
  • کنترل و عملیات چراغ ها.
  • نیازمندیهای عملیاتی وسایل نقلیه زمینی فرودگاه  ؛ نجات هواپیماها و ماشین های آتش نشانی .
  • حفظ کارکرد وسایل اندازه گیری ارتفاع بالا.
  • کنترل عملیات هوانوردی عمومی .