پخش نظارت اتوماتيك تابع فسمت ششم
ملاحظات طراحی سیستم ADS-B :
نگرانی كه در مورد پروتكل ADS-B وجود دارد ظرفيت حمل پيام های ADS-B از هواپيما ميباشد كه به نحو مطلوب اجازه دهد كانال راديويی ساير خدمات كاربردی تداوم و پشتيبانی گردد. در مورد 1090ES هر پيام ADS-B از يك بسته اطلاعاتی تشكيل شده است . بدليل ثابت بودن و محدوديت پهنای باند كانال اطلاعاتی ؛بيشترين تعداد بسته اطلاعاتی از هواپيما و كمترين تعداد هواپيمای شركت كننده در سيستم ارسال ميشود.
ظرفيت سيستم با برقراری ضابطه ای با درنظر گرفتن وضعيت محيط پيرامونی و حداقل لوازم ؛تعريف شده است. در مورد 1090ES ؛هر دوی TCAS و ATCRBS برای كاربران كانال وجود دارد. نبايد اين ظرفيت موجود كانال را 1090ES ADS-B كاهش دهد.
اداره برنامه ملی FAA و ساير تنظيم كنندگان هوانوردی بين المللی در مورد نگرانی مرسولات ADS-B و طبيعت غير محفوظ ADS-B توجه داده شده اند. پيام های ADS-B برای شناخت موقعيت هواپيما بكار ميرود اين به معنی تضمين عدم استفاده غير مقتضی از اطلاعات نيست. به علاوه ؛ بعضی نگرانيها در مورد صحت مرسولات ADS-B وجود دارد. پيام های ADS-B ميتواند با اندازه گيری های ساده و كم ارزش و فريب ايجاد شده توسط موقعيت های چند گانه هواپيمای جت فانتوم برای اختلال در ايمنی مسافرت هوايی توليد شود . وسايل مصون از خطا برای تخمين صحت و بی عيبی وجود ندارد ؛اما وسايلی بر ديده بانی چنين اعمالی وجود دارد.
نگرانيهای در مورد وابستگی و عدم استقلال ADS-B وجود دارد. سيستم بصورت مستقل فعاليت نميكند. حرف D در ADS-B مخفف (Depenent) به معنی تابع يا وابسته است. وسايل مستقلی برای نظارت بيشتری از وسايل وابسته بوسيله افرادی ملاحظه شده است.
نگرانی كه در هوانوردی عمومی وجود دارد اين است كه ADS-B گمنامی هواپيما VFR (هواپيمای كه تحت شرايط با ديد پرواز ميكند) را رفع ميكند. كد ترانسپوندر 24 بيتی ICAO كه برای هر هواپيما تخصيص يافته ؛ به هواپيما های قرار گرفته در محدوده سيستم ADS-B ؛ اجازه نظارت ميدهد. برخلاف ترانسپوندرهای Mode A/C جاری كه فاقد كد "1200" هستند و گمنامی اتفاقی را پيشنهاد ميدهند. ADS-B هواپيماهای منحصر به فرد را در جهان شناسايی ميكند.
دسترسی عمومی به ADS-B :
در حال حاضر هيچ قانونی برای جلوگيری از گوش دادن و رمز گشايی مرسولات ADS-B وجود ندارد. به هر حال مثل تلفن هاِی همراه (Cellular Phone ) قوانين بتدريج برای برخورد با جرم تبه كاری تكميل ميشود. مذاكرات مداوم از جمله با افراد مرتبط با وسايل تفريحی وجود دارد كه فعاليتهای فوری روی نمايشگرهای پرسنلی و با تاخير 5 دقيقه ای روی نمايشگرهای شبكه نمايش داده شود. ساير حس ها نظير اطلاعات GPS بايستی بطور آزاد در دسترس باشند.
دو نوع دريافت كننده در حال حاضر مشهورند ؛ اگر چه هر دو برای مشتريان گران قيمت هستند. اولين مدل در بازار kinetic Avionics SBS-1 بود. دومی AirNavRadarBox طراحی شده بوسيله Primetec بود. هر دو اين وسايل برای استفاده قابل حمل طراحی شده است؛ اگرچه تعداد زيادی از آنها برای استفاده عملياتی در پايگاه نيز بكار ميرود.هر دو با كابل UPS با واسط كامپيوتریWindows ؛ كابل كوتاه هم محور coax و آنتن چند راستا تكميل می شوند.
هر دو محصول با يك گير نده تك كاربره اختصاصی شده است. بر خلاف اكثر راديو ها فركانس موج متوسط IF ندارند. پيام ADS-B از طريق آنتن به يك آمپلی فاير مقدماتی LNA جريان می يابد؛ كه پهنای باند فيلترشده ؛ و پالس ها با استفاده از تراشه تقويت كننده لگاريتمی استخراج ميشود. اين پالس های آنالوگ سپس به صورت آنالوگ سرعت يافته برای مبدل ديجيتال (40 MHZ برای Kinetic ؛ 8 MHZ برای AirNav ) وسپس روِی FPGA ( روش استاندارد مدارات مجتمع برنامه ريزی شده ) جای كه صحنه Mode S آشكار شده ؛ تكميل ميشود. سپس بسته آشكار سازی شده Mode S به كامپيوتر از طريق USB ارسال ميشود.
منابع :
- سايت اينترنتی ويكی پديا
- برای اطلاعات بيشتر ميتوانيد به آدرس www.jmz.blogfa.com مراجعه نماييد.
......................................................... پا يا ن ..........................................................