Aviation   ADS-B Creates a New Standard of   

عنوان  : " ADS-B" استاندارد جديدی در هوانوردی

منبع : WWW. GARMIN.COM  

ترجمه و تنظيم : لطيف جمشيدزاده كارشناس توجيه خلبان از فرودگاه اردبيل .

" پخش نظارت اتوماتيك تابع " ADS-B)  ) چيست ؟

ADS-B  مخفف عبـــــارت "Automatic Dependent Surveillance " است كه معـــــــادل فارســـــــی آن– سامانه نظارتی اتوماتيك وابسته -  می باشد و آن عبارتست از تكنولوژی نظارتی جديدی كه به خلبانان در كابين هواپيما و كنترلرهای ترافيك هوایی  در روی زمين اجازه " ديدن" ( نظارت بر) ترافيك هوايــــی را دقيق تر از زمانی كه قبلا امكان داشت ؛  ميدهد . استفاده از اين سيستم علاوه بر اينكه سبب ارتقا ايمنی پروازها می گردد ؛ موجبات  استفاده موثرتر از فضا را نيز فراهم خواهد آورد .

با استفاده از اين سيستم هواپيماهاقادر خواهند بود تا اطلاعات مربوط به موقعيت دقيق خود در فضا را همراه با اطلاعات ديگری نظيـــــــــــــر سرعت ؛ ارتفاع ؛ جهت چرخش هواپيما ؛ افزايش يا كاهش ارتفاع پخش نمايند . دستــــگاه گيرنده ADS-B  كه در سيستمهای كنترل ترافيك هوايی يا در ساير هواپيما ها نصب شده است  به كاربران در هوا و روی زمين اين امكان را می دهد تا اين اطلاعات را بلادرنگ و بادقت بالایی دريافت ودر مانيتورهای مربوطه ( Screen Display ) مشاهده نمايند .

بر خلاف سامانه های نظارتی رايج نظير رادار ؛ سامانه    ADS – Bتوانایی دريافت و نمايش اطلاعات مربوط به ترافيكهایی كه بر روی زمين و يا ارتفاع پايين عمليات انجام می دهند را دارد بنابراين ميتواند بعنوان ابزاری موثربرای نظارت بر ترافيكهای موجود در تاكسی ویها ؛ باند فرودگاه ها ؛ همچنين ترافيكهایی كه در مناطق دور از دسترس ومناطق كوهستانی فاقد پوشش راداری يا با پوشش راداری بكار رود. يكي از مهمترين فوايدADS-B   توانايی آن در ارائه سريع  و يكسان اطلاعات به  استفاده كنندگان  می باشد ؛ بنابراين در يك زمان واحد ؛ اطلا عات يكسانی در اختيار كنترلرهای زمينی و خلبانان قرار می گیرد.

نحوه عملكرد سامانه

ADS-B  به سيستم موقعيت ياب جهانی برپايه ماهواره ( GPS ) برای تعيين موقعيت دقيق هواپيما در فضا متكی است.سامانه ADS-B؛ موقعيت دريافت شده از GPS  را با اطلاعات ديگری  نظير نوع هواپيما ؛ ميزان سرعت ؛شماره پرواز ؛ نحوه چرخش ؛كاهش يا افزايش ارتفاع ؛ ادغام كرده و بصورت كدديجيتالی ارسال می نماید . اين كد شامل اطلاعاتی می باشد كه چندين بار در ثانيه به روز( Update ) شده واز هواپيما  از طريق يك شبكه اطلاعات خاص و برروی فركانس مجزایی پخش ميگردد. اين اطلا عات توسط هواپيماها و ايستگاه های زمينی كه در محدوده 150 مايلی قرار دارند ؛  دريافت  وبصورتی كه كه قابل استفاده توسط كاربر می باشد بر روی صفحه نمايشگر كامپيوتر نمايش داده ميشود .خلبانـــان در كابيـــــن  ترافيك را روی " نمايشگر اطلاعات ترافيك كابين " (CDTI)  می بينند و كنترلرهای زميني ميتوانند نشانگر اطلاعاتی راداری (Targets)  مربوط به ADS-B  را همراه ساير اطلاعات راداری بر روی صفحه نمايشگر ترافيك ببينند.

مزايای ADS-B  :

  • تكنولوژی ADS-B   سنگ بنای سيستمهای آينده كنترل ترافيك هوایی می باشد كه با ارسال بدون تاخيراطلاعات قابل اعتماد و دقيق به كنترلرها و خلبانان سبب ارتقــا ايمنی هوانوردی می گردد.
  • با هزينه ای اندك و با استفاده از تكنولوژی ارتباطی ديجيتالی فعلی ميتوان سامانه ADS-B  را به سرعت اجرا كرد .
  •  ADS-B  ميتواند اطلاعاتی را كه بطور عادی در دسترس خلبانان  نبوده  به آنها ارائه دهد. زيرا دامنه موثرسامانه بيش از 100 مايل بوده و از طرفی نسبت به ساير سامانه های نظارتی مشابه توانایی ارسال ؛ دريافت ؛ تجزيه و تمييزاطلاعات را در منطقه ای وسيع تر و با تداخل اطلاعاتی كمتر را دارد .
  • خلبانان و كنترلر های استفاده كننده از ADS-B  نه تنها قادر به تعيين موقعيت ترافيك تداخلی خواهند بود بلكه به وضوح جهت ؛ سرعت و ارتفاع مرتبط به آنرا نيز خواهند ديد. در هنگامی كه ترافيك مورد نظرمي پيچد ؛ شتاب ميگيرد ؛ افزايش يا كاهش ارتفاع ميدهد؛ ADS-B   تغييرات بوجود آمده را بدون هيچ تاخيری و به وضوح نشان ميدهد.
  • ADS-B  مي تواند سبب ارتقا ايمنی هوانوردی در شرايطی  نظير اعلام خطر اتوماتيك ترافيك و هشدار قريب الوقوع اشغال باند گردد .
  • علاوه بر افزايش ايمنی در آسمانها ؛ می توان با تغييراتی اندك  وتنظيم و و تطبيق آن ازسامانه ADS-B برای استفاده عمومی هوانوردی و وسايل نقليه زمينی  نيز استفاده كرد . اين سرويس بصورت نظارتی موثر و قابل دسترس برای تمام  ترافيكهای موجود در هوا يا زمين حتی آنهایی كه روی تاكسی وی ها ؛ باند فرودگاه يا در جاهایی كه سامانه نظارتی  رادار موثر يا در دستــــرس نمی باشد ارائه خواهد شد.
  • با استفاده ازسامانهADS-B می توان از خدمات اطلاعات پرواز نظير توصيف اطلاعات هواشناسی  به صورت گرافيك ياهشدارهای پروازی به صورت متن استفاده كرد . در گذشته ؛ اين خدمات در دسترس نبود يا دارای هزينه گزافی برای استفاده گسترده در هوانوردی عمومی بود.

 

.................................................      پايان        .....................................................................