زمان اشغال باند  (RUNWAY  OCCUPANCY  TIME (ROT

 

تهيه وتنظيم : رئوف نيک طبع  كنترلرمراقبت پروازازفرودگاه اردبيل

 

افزايش رقابت بين شركتهای هواپيمایی در جلب مسافران بيشتر؛ كاهش ميزان تاخيرات پروازها جهت بهره وری هر چه بيشتر از هواپيماهای موجود و افزايش قيمت سوخت در بازارهای جهانی از يكسو و سختگيری نهادهای حفاظت محيط زيست ؛ افزايش ايمنی پروازها و افزايش ارزش زمان نزد كاربران شركتهای هوایی از سوی ديگرهمه وهمه عواملی هستند كه شركتهای هوایی ونهادهای دست اندركار امر پرواز را به سوی كاهش هزينه ها و افزايش بهره وری از سيستمها و وسايل موجود سوق می دهد . از جمله مواردی كه علاوه بر كاهش هزينه های شركتهای هوایی و برآورده نمودن اهداف فوق سبب افزايش بهره وری از سطوح پروازی و بالطبع كاهش تاخيرات پروازها می گردد ؛ كاهش زمان اشغال باند توسط هواپيماهای ورودی و خروجی می باشد . اهمیت کاهش زمان اشغال باند (ROT)  توسط هواپيماها سبب گرديده تا مطالعات فراوانی در مورد استفاده از فن آوری پيشرفته در این مقوله ونيزهمکاری بين بخشی در همه سطوح (خدمه پروازی – شرکتهــــــــای هواپيمائی و مراقبت پرواز) انجام گيرد . در اين مطالعات مشخص شده است كه  واحدهای مراقبت پرواز  از يكسو و خدمه پروازی از سوی ديگر می تواند نقش عمده ای  در اين مبحث داشته باشند . بطور خلاصه اهداف كاهش زمان اشغال باند را می توان بصورت زير بيان نمود :

 - صرفه جوئی در وقت با كاهش تاخيرات

- صرفه جوئی درپول با استفاده بهينه از هواپيماها و ساير تجهيزات

- تقليل نرخ خدمات با كاهش هزينه ها

- بالا بردن ایمنی پرواز

- مزايای جانبی ( آلودگی کمتر محيط زيست و...  )

 

برای بررسی بهتر موضوع دو تعريف از ROT ارائه می دهيم :

Landing  ROT   *  - زمان صرف شده روی يک باند از نقطه برخورد چرخهای هواپيما با باند در هنگام Landing تا زمانی که هواپيما باند را تخليه می نمايد.

 -  Departure  ROT  * زمان صرف شده روی يک باند از زمان صدور اجازه در اختيار گرفتن باند توسط هواپيما تا زمان قطع Threshold باند مخالف .

جهت بررسی زمان اشغال باند توسط هر هواپيما كارهای زير بايد انجام گيرد :

-   تحليل عمل Landing هواپيما در روی باند .

-   محاسبه دقيق سرعت زاويه خروج هواپيما از باند با استفاده از فن آوری روز.

موارد موثردر کاهش ROT  :

1-هنگام Landing

موارد مربوط به خلبان:

الف- مرور RWY  Layout قبل از Landing.

ب- انتخاب اوليه مناسبترين و نزديكترين Taxiway  در حين يا قبل از APP.

ج- TOUCHDOWN همراه با كاهش سرعت  مناسب Deceleration)  ) برای خروج از Taxiway  مورد نظر.

د- کوشش در استفاده از Rapid exit taxiway.

ه- در نظر گرفتن فاصله مسیر خروجی درهنگام به کار گیری ترمز اتوماتیک .

و- تماس سریع با واحد GROUND هنگام تعویض فرکانس .

موارد مربوط به ATC :

الف- نظارت دقیق برعمل نشستن ( Landing ) هواپیما برروی باند.

ب- توصیه مناسبترین و نزديكترين مسیر خروجی Exit taxiway .

ج- پرهیزاز اجرای Back track  تا حد امکان .

د- ارائه مسیر مناسب جهت خزش ( Taxi ) به پارکینگ با حداقل تداخل با باندهای موجود در فرودگاه .

2- هنگام   TAKE-OFF

موارد مربوط به خلبان :

الف- گزارش سريع به واحد ATC ؛ در موارديكه نیاز به طول باند بیشتر دارند .

ب- - گزارش سريع به واحد ATC  ؛ قبل از رسیدن به Holding Point در صورتیکه نیازمند زمان بیشتری برای Take-Off مـــی بـــاشند .

ج- عدم اقدام به خزش ( Taxi ) ؛ زمانیکه کوتاهی مسیر خزش اجازه آمــــــــادگی سريع برای Take-off را نـــمـــــــی دهــــــــــــــد .

د- آگاهی از موقعیت خود در توالی مورد نظر برج مراقبت پرواز ( (Traffic sequence.

ه- پرهیز از Back track تا حد امکان .

و- واکنش سريع و به موقع درهنگام دریافت اجازه برخاستن از باند .

موارد مربوط به ATC  :

الف- تنظیم  توالی مناسب ترافیک ( (Traffic sequence برای کاهش هر چه بیشتر زمان اشغال باند .

ب- ارائه اطلاعات مربوط به نحوه  ترتیب و توالی ترافیکها كه توسط برج در نظر گرفته شده است به هواپیماهای مـــرتـــبـــط .

ج- انتقال دستورات ومجوزهای لازم به خلبان قبل از رسیدن هواپیما به Holding point .

د- استفاده از مسیر خزش مناسب .

 

..................................................  پایان  ............................................