آشنای باهواپيمای ايران 140 آنتونوف An-140
آشنای باهواپيمای ايران 140
تهيه و تنظيم : لطيف جمشيدزاده از فرودگاه اردبيل
آنتونوف An-140 یک هواپیمای مسافربری منطقهای با دو موتور توربوپراپ با طراحی کاملاً جدید است که به منظور جایگزینی هواپیمای قدیمی An-24 در كشور اوكراين ساخته شده است. شرکت آنتونوف برنامه ساخت An-140 را در سال 1993 اعلام کرد. اولین پیش نمونه An-140 در 6 ژوئن 1997 از خط تولید کارخانه کیف خارج شد و در 17 سپتامبر همان سال برای اولین بار پرواز کرد. دومین پیش نمونه پروازی در اواخر سال 1998 تکمیل شد و اولین An-140 استاندارد تولیدی، در 11 اکتبر 1999 پرواز کرد.
در اواخر نيمه دوم سال 1993،تصميم به ساخت هواپيمای چند منظوره با دو موتور از نوع جت ملخ دار در رده هواپيماهای كوتاه برد (Regional ACFT ) 50 نفره به عنوان طراحی مشترك مابين هسای ایران (IRAN AIRCRAFT MANUFACTURING INDUSTRY CO. ) و شركت آنتونوف گرفته شد كه در نيمه دوم 1995 توافق نهای امضا و در سال 1998 نمونه اوليه An-140 تحت لیسانس و با نام ایران-140 (فراز) در یک کارخانه جدید در اصفهان مونتاژ شد. اولین نمونهها با استفاده از کیتهای وارداتی مونتاژ شده و سپس به تدریج سهم ایران در ساخت قطعات افزایش يافت.
اين هواپيما دارای انواع مختلف و موارد استفاده های گوناگون در امور شخصی ؛نظامی ؛بازرسی پرواز ؛تحقيقات علوم مانند عكسبرداری و... دارد
An-140 طراحی و ساخت متعارفی دارد و علاوه بر دريافت گواهینامه صلاحیت پرواز روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) قصد دارد گواهینامههای صلاحیت پروازی آمریکایی و اروپایی را نیز اخذ نماید. نوع پایه این هواپیما با دو موتور AI-30 که ( موتور کلیموف TV3-117VMA-SBM1 ساخته شده تحت لیسانس كشور اوکراین ) پیش رانده میشود، اما امکان استفاده از موتورهای PW-127A ساخت Pratt & Whitney کانادا نیز وجود دارد.
کابین خلبان دارای آلات دقیق متعارف است وبه طول 11.6 متر وارتفاع 1.90 مترميباشد و در کابین مسافران 52 صندلی با چیدمان 4 صندلی در هر ردیف در نظر گرفته شده است. در عقب که برای ورود و خروج مسافران در نظر گرفته شده دارای پلههای سرخود میباشد و یک در بزرگتر نیز در سمت چپ جلوی هواپیما وجود دارد که برای حمل بار به کار میرود. در انتهای کابین مسافران یک آشپزخانه، یک دستشویی و محلی برای قرار دادن البسه وجود دارد.
در سال 2003، مدل An-140-100 جایگزین نمونه پایه An-140 شد. این مدل دارای بالی با دهانه 1 متر بیشتر، حداکثر وزن برخاست بالاتر و 300 کیلومتر برد بیشتر است. سایر مدلهای آینده عبارتند از An-140A برای آئروفلوت با موتورهای PW127A ، An-140T که نمونه باربری خواهد بود و احتمالاً یک در بزرگ در سمت چپ انتهای بدنه برای بارگیری خواهد داشت،An-140TK که نوع مسافربری قابل تبدیل به باربری است، An-140VIP و An-142با رمپ بارگیری عقب و ساخت نمونه نظامی نیز جزء برنامه میباشد.
تولید سری An-140 توسط KhGAPP در خارکف اوکراین و Aviacor در سارامای روسیه انجام میشود. چند فروند اول به Odessa Airlines، Aeromost، موتورسیچ و Illich Avia تحویل داده شدهاند.
عملکرد An-140 با موتور AI-30 :
نوع : هواپیمای مسافربری منطقهای با موتور توربوپراپ
کشور سازنده: اوکراین و ايران
ارتفاع هواپيما از باله تا زمين 8035 ميلی متر
طول هواپيما 22463 ميلی متر
فاصله دو لبه بالها از يكديگر 24252 ميلی متر
تعداد خلبانان: 2 نفر
ظرفيت مسافر: 52 نفر
پیشرانه : دو موتور توبوپراپ AI-30 سری 1 (کلیموف TV-3-117 ساخته شده تحت لیسانس) با توان 1839 کیلو وات (2466 اسب بخار) با ملخهای 6 پره یا دو موتور Pratt & Whitney با توان 1864 کیلو وات (2500 اسب بخار).
طول باند برای نشستن 1350 متر
طول باند جهت پرواز با يك موتور 1350 متر
نسبت اوجگيرر با دو موتور 1/870 ft/min
حداكثر سرعت در ارتفاع 1800 ft 315 kts
برد در سرعت cruise 1/134 NM
برد با 52 مسافر ( full pax ) : 2100 کیلومتر
برد با محموله 6000 کیلوگرم و با سرعت 520 کیلومتر بر ساعت : 900 کیلومتر
وزن : An-140 حداکثر وزن Take-Off 19150 کیلوگرم
حداکثر وزن Landing 19100 کیلوگرم
حداکثر وزن بدون سوخت 17800 كيلوگرم
حداکثر وزن بار 6000 كيلوگرم
حداکثر وزن سوخت 4370 كيلوگرم
وزن خالی 11800 كيلوگرم
منبع:
· شرکت هواپیمایی سفیران
· خبرنامه /گزارش -10 مراقبت پرواز (news/reports -10 des 99)
· HESA
.............................. پايان .................................................