آشنای باهواپيمای ايران 140

تهيه و تنظيم : لطيف جمشيدزاده از فرودگاه اردبيل

 آنتونوف An-140 یک هواپیمای مسافربری منطقه‌ای با دو موتور توربوپراپ با طراحی کاملاً جدید است که به منظور جایگزینی هواپیمای قدیمی An-24 در كشور اوكراين ساخته شده است. شرکت آنتونوف برنامه ساخت An-140 را در سال 1993 اعلام کرد. اولین پیش نمونه An-140 در 6 ژوئن 1997 از خط تولید کارخانه کیف خارج شد و در 17 سپتامبر همان سال برای اولین بار پرواز کرد. دومین پیش نمونه پروازی در اواخر سال 1998 تکمیل شد و اولین An-140 استاندارد تولیدی، در 11 اکتبر 1999 پرواز کرد.

در اواخر نيمه دوم سال 1993،تصميم به ساخت هواپيمای چند منظوره با دو موتور از نوع جت ملخ دار در رده هواپيماهای كوتاه برد (Regional ACFT )  50 نفره به عنوان طراحی مشترك مابين هسای ایران (IRAN AIRCRAFT MANUFACTURING INDUSTRY CO. )   و شركت آنتونوف گرفته شد كه در نيمه دوم 1995 توافق نهای امضا و در سال 1998 نمونه اوليه  An-140 تحت لیسانس و با نام ایران-140 (فراز) در یک کارخانه جدید در اصفهان مونتاژ ‌شد. اولین نمونه‌ها با استفاده از کیتهای وارداتی مونتاژ شده و سپس به تدریج سهم ایران در ساخت قطعات افزایش يافت

 اين هواپيما دارای انواع مختلف و موارد استفاده های گوناگون در امور شخصی ؛نظامی ؛بازرسی پرواز ؛تحقيقات علوم مانند عكسبرداری و... دارد

An-140     طراحی  و ساخت متعارفی دارد و علاوه بر دريافت  گواهینامه صلاحیت پرواز روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع (CIS) قصد دارد گواهینامه‌های صلاحیت پروازی آمریکایی و اروپایی را نیز اخذ نماید. نوع پایه این هواپیما با دو موتور  AI-30 که ( موتور کلیموف TV3-117VMA-SBM1 ساخته شده تحت لیسانس كشور اوکراین ) پیش رانده می‌شود، اما امکان استفاده از موتورهای PW-127A ساخت Pratt & Whitney کانادا نیز وجود دارد.

کابین خلبان دارای آلات دقیق متعارف است وبه طول 11.6 متر وارتفاع 1.90 مترميباشد و  در کابین مسافران 52 صندلی با چیدمان 4 صندلی در هر ردیف در نظر گرفته شده است. در عقب که برای ورود و خروج  مسافران در نظر گرفته شده دارای پله‌های سرخود می‌باشد و یک در بزرگتر نیز در سمت چپ جلوی هواپیما وجود دارد که برای حمل بار به کار می‌رود. در انتهای کابین مسافران یک آشپزخانه، یک دستشویی و محلی برای قرار دادن البسه وجود دارد.

در سال 2003، مدل An-140-100 جایگزین نمونه پایه An-140 شد. این مدل دارای بالی با دهانه 1 متر بیشتر، حداکثر وزن برخاست بالاتر و 300 کیلومتر برد بیشتر است. سایر مدلهای آینده عبارتند از An-140A برای آئروفلوت با موتورهای PW127A ، An-140T که نمونه باربری خواهد بود و احتمالاً یک در بزرگ در سمت چپ انتهای بدنه برای بارگیری خواهد داشت،An-140TK   که نوع مسافربری قابل تبدیل به باربری است، An-140VIP و   An-142با رمپ بارگیری عقب و ساخت نمونه نظامی نیز جزء برنامه می‌باشد.

تولید سری An-140 توسط KhGAPP در خارکف اوکراین و Aviacor در سارامای روسیه انجام می‌شود. چند فروند اول به Odessa Airlines، Aeromost، موتورسیچ و Illich Avia تحویل داده شده‌اند. 

عملکرد  An-140  با موتور  AI-30 :

نوع : هواپیمای مسافربری منطقه‌ای با موتور توربوپراپ

کشور سازنده: اوکراین و ايران

ارتفاع هواپيما از باله تا زمين 8035 ميلی متر

طول هواپيما 22463 ميلی متر

فاصله دو لبه بالها از يكديگر 24252 ميلی متر

تعداد خلبانان:  2 نفر

ظرفيت مسافر:  52 نفر

پیشرانه : دو موتور توبوپراپ AI-30 سری 1 (کلیموف TV-3-117 ساخته شده تحت لیسانس) با توان 1839 کیلو وات (2466 اسب بخار) با ملخهای 6 پره یا دو موتور Pratt & Whitney با توان 1864 کیلو وات (2500 اسب بخار).

طول باند برای نشستن 1350 متر

طول باند جهت پرواز با يك موتور 1350 متر

نسبت اوجگيرر با دو موتور 1/870  ft/min

حداكثر سرعت در ارتفاع 1800 ft  315 kts  

برد در سرعت cruise  1/134    NM  

برد با 52 مسافر ( full pax ) : 2100 کیلومتر

برد با محموله  6000 کیلوگرم و با سرعت 520 کیلومتر بر ساعت :  900 کیلومتر

وزن : An-140          حداکثر وزن  Take-Off   19150 کیلوگرم

                              حداکثر وزن   Landing   19100 کیلوگرم

                              حداکثر  وزن بدون سوخت 17800 كيلوگرم

                              حداکثر  وزن بار 6000   كيلوگرم

                              حداکثر  وزن سوخت 4370 كيلوگرم

                              وزن خالی  11800 كيلوگرم  

منبع:

·        شرکت هواپیمایی سفیران

·        خبرنامه /گزارش -10 مراقبت پرواز (news/reports -10 des 99)

·        HESA   

..............................           پايان       .................................................