هواپیمای مسافربر منطقه ای فوكر 100 (FOKKER 100)  :

تهيه وتنظيم   لطيف جمشيدزاده از فرودگاه اردبيل

در 24 نوامبر 1983 و همزمان با اعلام برنامه ساخت فوكر 50 ؛ شرکت فوكر برای حفظ سهم بازار هواپیماهای منطقه ای اعلام كرد با كمك دولت هلند ؛ هواپیمای فوكر 100 را عرضه خواهد كردوعلت نامگذاری این هواپیما ؛ پیش بينی ظرفیت 100 مسافر بود.( شرکت فوكر بر اساس تعداد مسافر هواپیماهای خود را نامگذاری ميكرد.)

اين شركت طرح فوكر 28سری 4000 را مبنای طراحی خود قرار داد و با افزودن دوبخش اضافی  يكی  در جلو ويكی درعقب بالها ؛ طول بدنه را به اندازه 74/5 متر افزايش داد و برای موتور آن از نوع رولز رويس استفاده كرد.و با تغيير لبه حمله و لبه فرار بالهای فوكر 28 و اصلاح مقطع بال ؛ بازدهی آنرا تا 30% افزايش دادند وباعث گسترش محدوده كوبش پر سرعت و كاهش نيروی پسا ( در سرعتهای كم و سرعتهای زياد ) شدند. برای اداره وزن آن ارابه های فرود بلندتری پيش بينی شد و دهانه بال در ناحيه نوك به اندازه 3متر و دهانه دم افقی به اندازه 4/1 متر افزايش يافت . و كابين با سيستمهای الكترونيكی رقمی پيشرفته وبا سيستم  خلبان خودكار رقمی به شكل كاملا متفاوتی از فوكر 28 طراحی گرديد.

اولين پيش نمونه اين هواپيما با سهيم شدن ساير سازندگان اروپای در 30 نوامبر 1986 به پرواز در آمد. و اولين فروند توليد شده فوكر 100 در 29 فوريه 1988 به خط هوايی سوئيس اير تحويل شد.

مشخصات فنی مدل پايه :

  • دو موتور توربو فن رولز رويس Tay Mk 620-15  
  • مساحت بال 30/94 متر مربع
  • طول 31/35 متر
  • ارتفاع 50/8 متر
  • بيشترين وزن برخاستن 41500 كيلوگرم
  • بيشترين وزن فرود 38330 كيلوگرم
  • طول باند برخاستن 1820 متر
  • طول باند فرود 1350 متر
  • سقف پرواز كروز 35000 ft   
  • برد 2224 كيلومتر
  • خدمه پروازی دونفر با سه نفر مهماندار
  • ظرفيت حمل مسافر استاندارد 107 نفر و بيشترين ظرفيت 119 نفر
  • سرعت IAS  320 نات (592 كيلومتر در ساعت معادل 75/0 ماخ )
  • بيشترين سرعت كروز در ارتفاع  35000 پا 432 نات

منابع :

دايرة المعارف پروازتاليف مهران دری نوگورانی 1380 تهران پيام آزادی

...........................................................................................................