ديسپچ هواپيما

تهيه وتنظيم : لطيف جمشيدزاده از فرودگاه اردبيل

نقش ديسپچ در هواپيمايی :

‌بسيارند كسانی كه در دنيای مسافرت های هوايی به چند و چون صنعت حساس و پيچيده هواپيمايی توجهی ندارند؛اما مسافران با تجربه تری وجود دارند كه كنجكاوند و سعی در شناخت ابعاد گوناگون اين صنعت را دارند و كسب اطلاعات از صنعت هواپيمايی را تا حدودی لازم می دانند كه به زعم ما اينگونه كنكاش ها اگر خالی از فوايد تخصصی هم باشند ؛ در افزايش دانش عمومی هواپيمايی ارزش خاص خود را خواهند داشت. بی شك نشست و برخاست هواپيما از روی باند به اين آسانی كه تصور ميشود نيست و پرسنل عملياتی در رده های متفاوت نقش اصلی را در اين روند دارندعلی الخصوص در شركتهای هواپيمايی اين نقش بر عهده ديسپچ ميباشد؛در برخورد نخست شايد واژه ديسپچ برای نا آشنايان ملموس و متعارف نباشد اما در صنعت حمل و نقل هوايی واژه ای كاملا" ملموس ميباشد زيرا بدون استفاده از دانش پرسنل عمليات پروازشركت هواپيمايی ( ديسپچ ) خلبان قادر به انجام پروازی ايمن و مطلوب نخواهد بود.

اعزام كردن يك وسيله نقليه يا هواپيما را ديسپچ می نامند. كه در رابطه با هواپيمای تنها استنباط صرف از مفهوم فوق كافی نيست بلكه چنين اعزامی بايد با رعايت دقيق قوانين و مقررات ايمنی و موازين حقوق بين الملل كشوری و قوانين عمليات پروازی همراه باشد وعدم رعايت هريك از موارد فوق به منزله ضعف و عدم كارايی خوب يك شركت هواپيمايی محسوب خواهد شد.

نقش ديسپچ در شبكه كنترل پروازهواپيماها :

معمولا" در يك مسافرت هوايی؛مسافران فقط در جريان انجام پرواز ؛ تاخيرات احتمالی و يا لغو پروازقرارداده ميشوند و نه ماهيت قضيه؛ كه شايد چندان هم برای آنان اهميتی نداشته باشد.اما ديسپچ موظف است ضمن برقراری ارتباط های مستمر و مستقيم با تمامی بخش ها و واحد های راه اندازی يك هواپيما تا آماده شدن يك هواپيمايی ديگر از سوی بخش فنی ؛ مرتبآ در جريان چگونگی نحوه ارائه خدمات توسط واحد های ذيربط به هواپيمای جايگزين پرواز تاخيری يا ابطالی قرار گيرد. به علاوه ديسپچ به دليل قرار گرفتن در مركز ثقل عمليات پروازی شركت هواپيمايی؛ در واقع مركز اطلاعات و محاسبات پروازی درخواستی جهت كمك به خلبان نيز تلقی می شود و متخصصان شاغل در آن موظف اند اطلاعات درخواستی خلبانان را در زمينه های گوناگون اعم از گزارشات هوا ؛ميزان وزن بار و مسافر ؛ اطلاعات هوانوردی مورد نياز خلبان وخدمه پروازی و‌سرويس ها و بسياری از مسائل تخصصی مورد نياز هواپيما راتهيه و در اختيار آنان قرار دهندو گاهی به عنوان رابط بين خلبانان و مراقبت پروازانجام وظيفه مينمايند.

با توجه به اهميت و نقش ويژه مقررات ايمنی و حقوق بين الملل هواپيمايی كشوری ؛ همچنين اجرای دقيق مفاد آن در چگونگی انجام پروازها ؛ معمولا" واحد حقوقی هواپيمايی كشوری ؛ ضمايم و مقررات و انكس های مربوط با انجام پرواز ها را دراختيار ديسپچ قرار ميدهد. ضمن آن كه ديسپچ خود نيز موظف است ارتباط های مداومی را با واحد های تحت نظارت سازمان های ياد شده نظير برج مراقبت پرواز وواحد آتش نشانی وايمنی فرودگاه و ... داشته باشد.

لازم به ذكراست كه ‌بدليل اهداف مشترك در زمينه ايجاد سهولت بيشتر درانجام پروازها ؛‌ارتباط تنگاتنگی بين ديسپچ با واحد های سازمان هواپيمايی كشوری و شركت فرودگاهای كشورنظير مراقبت پرواز و واحد بريفينگ پرواز و... برای تبادل اطلاعات مختلف پروازی اعم ازفلايت پلن Flight Plan ( شماره پرواز ؛ تجهيزات و دستگاههای ناوبری؛ مسير پروازی ؛ سرعت و ارتفاع هواپيما ؛ زمان تخمينی عبور از مرزهای هوايی و تعيين فرودگاه كمكی ) وجود دارد.

......................................................................................................................................