خدمات تشریفات CIP و VIP در هوانوردی :
CIP و VIP در هوانوردی:
تهیه و تنظیم لطیف جمشیدزاده از فرودگاه اردبیل
سرویس وخدمات VIP و CIP یکی از خدمات رایج در فرودگاهها و مسافرتهای هوایی میباشد که در ترمینال ویژه تشریفاتی ( پاویون ) و حتی در داخل پرواز در جهت رضایتمندی مسافران خاص ارائه میشود.
افراد خیلی مهم Very Important Person(VIP ) به افرادی که از امتیازات ویژه ای بدلیل شهرت و اهمیتشان برخوردار میشوند گفته میشود. برای مثال افراد مشهور ، روسای مملکتی و روسای دولتی ( مقامات لشکری و کشوری و سران قوا ) ، کار فرما ها ، افرادی که مهره اجتماعی بالای هستند ،سیاستمداران ، افسران هماهنگ کننده سطح بالای نظام ، افراد ثروتمند یا افرادی که مراقبتهای ویژه ای را دریافت میکنند. همانطور که ذکر شد ، در صنعت هوانوردی این افراد از طریق ترمینال تشریفاتی ( پاویون ) پذیرش و بعد از پذیرایی از طریق تشریفات خاص از سفر هوایی استفاده میکنند.
درصنعت مسافرت هوایی افراد مهم از نظر تجارتی (commercially important person ) نیز CIP نامیده شده و از امتیازات ویژه ای برخوردار میشوند. . CIP از آخرین اصطلاحاتی است که برای افرادی که مستحق توجه ویژه و امتیازات خاص هستند بکاربرده میشوند. مفهوم CIP مرتبط با سرویس و خدماتی است که توسط صنایعی مانند خطوط هواپیمایی و فرودگاهها برای گسترش منافع خاص برای شهروندان کلیدی و یا مهمانان کشوری بوسیله دولت و یا عوامل دولتی و بخش خصوصی ارائه میگردد.
در موارد زیادی CIP همان بسط داده شده کلمه VIP (افراد خیلی مهم very important person ) میباشد. کلمه VIP اغلب بعنوان اعطای امتیازات در رابطه با فاکتورهای اجتماعی ،برتریهای اجتماعی ، و یا بعلت روابط خاص اشخاص با رتبه بالای سازمانی میباشد. و برای افراد VIP اجازه داده میشود از لطایفی که در اختیار توده مردم عادی نیست بهره مند شده و لذت ببرند.
افراد CIP توجه وامتیازات خاصی را طلب میکنند اگرچه پشت بسط چنین امتیازات و تشریفاتی چیزی جز نظام طبقات اجتماعی و شان و شهرت اجتماعی نیست.عموما" افراد CIP کسانی هستند که ارزش تجاری برای شرکتها و دولتها دارند ودارای منفعت مجزای به عنوان وسایل گسترش دهنده و تضمین کننده و پرورش چنین ارزش و دارایی میباشند.یکی از بهترین مثالها برای این نوع فعالیت را میتوان در صنعت مسافربری هوایی بدست آورد.
در خطوط هوایی و آژانس های حمل و نقل هوایی میتوان چنین مسافرت های معمول را انتخاب و معرفی کرد. و این از مواردی است که افراد ی که مکررا" از یک شرکت هواپیمایی خاصی استفاده می نمایند و برای خوشایند این مسافران ودر هنگام انتظار برای پرواز از اتاق استراحت تشریفاتی مناسب تا زمان رفتن به پرواز استفاده مینمایند.
ایده استفاده از CIP از بخش رسم و رسوم دولتی در مورد VIP بدست آمده است. کشورها دارای ضوابط خاصی برای CIP میباشند. CIP ممکن است مالکان کارخانجات باشند که شهروندان زیادی را در استخدام دارند و برای پایداری ودوام اقتصادی مهم هستند. ویا این سرویس میتواند برای تجار و کسانی در کار صادرات و واردات کالا هستند و در تجارت خارجی و زیر ساخت تجاری ملت سهیم هستند در نظر گرفته شود .
بعضی از خدماتی که درترمینال تشریفاتی CIP و VIP میتوان ارائه کرد عبارتند از :
* دریافت کارت پرواز و تحویل جامه دان مسافران توسط پرسنل خدمات،
* انجام ترافیک پروازهای خارجی، شامل گذرنامه و گمرک در حداقل زمان ممکن،
* پذیرایی در زمان انتظار پرواز و تاخیرات احتمالی پرواز،
*انتقال مسافران محترم از ترمینال تا پای پلکان هواپیما با خودروی اختصاصی،
* بهره مندی از فضای پارکینگ اختصاصی برای مسافران،
* استفاده از اینترنت پرسرعت بی سیم به صورت رایگان ،
* کافی نت و وسایل ارتباط جمعی و فردی مناسب
* فضای اختصاصی جهت بازی کودکان
* استفاده از صندلی های راحتی مخصوص و صندلی های ماساژ ویژه برای مسافران ،
* وسایر خدمات و سرویس های ویژه.
لازم بذکر است نوع هواپیماها نیز برای افراد VIP میتواند خاص و تشریفاتی باشد و حتی در مورد سران مملکتی و تجار هواپیما میتواند اختصاصی و یا حتی هواپیمای تشریفاتی باشد . البته برای افراد عادی نیز که مایل باشند از این امتیازات استفاده کنند در داخل هواپیماها تمهیداتی اندیشیده شده است و معمولا" به دو بخش ECONOMY CLASS و FIRST CLASS تقسیم بندی شده اند و با پرداخت هزینه بلیط به اضافه سرویس های ویژه میتوان از این مزایا و تشریفات در داخل پرواز نیز استفاده نمود.که معمولا" در ایران صندلی بزرگتر و راحت تر و غذای گرم و با کیفیت و حوله گرم و... را شامل میشود.
منابع :
· سایت اینترنتی ویکی پدیا مطلب مربوط به VIP ویرایش شده در 23 May 2011 .
· سایت اینترنتی ویکی پدیا مطلب مربوط به CIP ویرایش شده در 27 December 2010.