پخش نظارت اتوماتيك تابع قسمت دوم
تئوری عملیات :
ADS-B شامل سه مولفه ميباشد:
1-يك سيستم ثانويه ارسال كننده اطلاعات كه شامل شكل كلی پيام بوده و وظيفه ارسال پيام از منبع را دارد .
2-انتشار متوسط
3-يك سيستم ثانويه دريافت كننده كه شامل دريافت پيام وگزارش مونتاژ وظايف در وسيله نقليه يا ايستگاه زميني دريافت كننده است
منبع بردار وضعيت و ساير اطلاعات ارسال شده نظير درخواست كاربر به عنوان بخشی از سیستم ADS-B تلقی نميشود.
ارتباط با رادار نظارتی :
راد ار؛ فاصله هدف( RANGE ) وجهت ( ( BEARING يك هواپيما را اندازه گيری ميكند. جهت؛ بوسيله موقعيت آنتن چرخان رادار وقتی كه آن پاسخی از يكسان سازی از هواپیما دريافت ميكند اندازه گیری میشود و محدوده هدف بوسيله زمانی كه برای پاسخ يكسان سازی شده طول ميكشد اندازه گیری ميگردد.
شعاع پوشش آنتن رادار هنگامی كه هواپيما دورتر ميشود گسترش مي يابد در اين حالت اطلاعات موقعيتی دقت كمتری دارند.علاوه بر آن ؛تعيين تغييرات در سرعت هواپيما؛ نيازمند چندين بار پيمايش (جاروب) رادار در چند فاصله ثانیه ای جدا از هم ميباشد. در مقابل ؛سیستمی كه ADS-B را به كار ميبرد به موقعیتهای دوره ای و قصد گزارشات هواپيما توجه ميكند. اين گزارشات با استفاده از دستگـــــاههای دقيقی؛ نظيرسيستم موقعيت يــــاب جهانی(GPS ) و ترانسپوندرها توليد و پخش مي گردند و معنــــــای ادغام اطلاعات ؛ پذيرش طولانی مدت "محدوده هدف "هواپيما و طول زمان جاروب رادار نيست.
رادار نظارت اوليه PSR ؛از نظر حس تشخيص دستگاه محکمی است كه خرابی نظارت مد خروجی آن محدود به خرابيهای سیستمهای رادار زمينی شده است . در رادار نظارت ثانويه؛ خرابی شامل ترانسپوندر نصب شده در هواپيما ميباشد.تجهيزات نصب شده ADS-B در هواپيما ؛ خروجی واحد ناوبری برای ناوبری و هماهنگی نظارت شامل مد خرابی مشترک كه در سیستمهای نظارت ترافيك هوايی دراختيار گذاشته شده است را استفاده ميكند.
ارتباط با ADS-Addressed:
برای ADS دو نوع کاربرد قابل تشخیص در هواپیما است:
* ADS-Addressed (ADS-A) شناخته شده بعنوان ADS-Contract(ADS-C) و
* ADS-Broadcast (ADS-B) .
ADS-B بطور ذاتی با ADS-A متفاوت است نحوه عملكرد سامانه درADS-A بر اساس رابطه يكطرفه بين اطلاعاتی كه ADS هواپيما ارائه ميكند و ايستگاه زميني درخواست کننده دریافت پیام ADS مي باشد. برای مثال گزارشات ADS-A از سیستمهای ناوبری هوايی آینده (FANS) كه سیستمهای گزارشات ارتباطی هواپـــیما (ACARS) را بعنوان پروتکل ارتباطی دارند بكار میگيرد.در طول پرواز روی نواحی كه پوشش راداری ندارند(برای مثال اقیانوس ها ؛قطب)؛ گزارشات بطور متناوب بوسیله يك هواپیما برای کنترل ترافيك ناحیه ای ارسال میشود.
رابطه با ساير سرویسهای پخش :
شبکه ADS-B برای ارائه ساير سرویســــها نظیــــــر (FIS-B(Flight Information Service-Broadcast TIS-B(Traffic Information Service-Broadcast)و ساير پخش کننده های بالقوه هواپیما برای ارسال اطلاعات هوانوردی مورد سنجش بكار میرود.